Påverkan på persontrafik

Om Byarum - Tenhult byggs kommer sträckan Jönköping - Månsarp avvecklas. Detta innebär att stationerna Rocksjön, Hovslätt, Norrahammar, Taberg och Månsarp kommer att upphöra. Inom gångavstånd till dessa stationer bor ca 15 000 människor. Enligt Trafikverkets beräkningar för personresor görs årligen över 250 000 resor från dessa stationer. Enligt Jönköpings kommuns översiktsplan skall det byggas många nya bostäder i området vilket gör att antalet personer och resandeunderlaget dessutom kommer öka med ca 50 %.

Effekten av att järnvägen i Tabergsdalen avvecklas blir att restiderna för kollektivtrafik från dessa orter in till Jököping C fördubblas.

Diagrammet visar hur restiden för kollektivtrafik skulle fördubblas för resenärerna i Tabergsdalen om järnvägen läggs ner jämfört med om den upprustas.

Trots att restiderna som anges för buss är de snabbaste bussturerna för respektive ort blir det tydligt att bilen är överlägsen bussen i restid samt att tåget är överlägset bilen. Ett rimligt scenario och som även finns belagt i forskning är att merparten av de som kunnat nyttja tåget på en upprustad järnväg istället kommer åka bil. Detta innebär både ökad trängsel och ökade utsläpp från vägtrafiken.

För de människor som idag nyttjar tåget för pendling mellan Tabergsdalen och Vaggeryd/Skillingaryd/Värnamo innebär en avvecklad järnväg i praktiken att möjligheten att åka kollektivt helt upphör.

En ytterligare effekt av den planerade Byarum- Tenhult järnvägen blir att nuvarande Trafik på den anslutande Jönköpingsbanan måste reduceras för att rymma den tillkommande Trafiken till och från Värnamo. Detta innebär att antalet tåg mellan Jönköping och Nässjö enligt Trafikverket kommer minskas med 9 avgångar per dygn. Färre avgångar innebär att turtätheten minskar vilket leder till att den reella restiden förlängs eftersom resenären i många lägen då måste ta ett tidigare tåg för att vara framme vid sitt mål vid samma tid som om det funnits fler avgångar. Detta försämrar inte bara för dem som pendlar mellan Nässjö och Jönköping utan även för samtliga orterna utmed sträckan. Även de som bor i Jönköping och vill åka tåg till Stockholm eller söderut i Sverige eller Europa får försämrade pendlingsmöjligheter när anslutningstrafiken till stambanan får färre avgångar.

Eftersom det går att uppnå en restid under 50 minuter mellan Värnamo - Jönköping även på en upprustad befintlig järnväg inklusive 8 stopp finns det ingen positiv nytta eller fördel av att bygga Byarum - Tenhult för persontransporter, det finns således inga vinnare till följd av projektet. Däremot är antalet förlorare mycket stort, 250 000 resor till och från Tabergsdalen får fördubblad restid eller ersätts med bil, 1,9 miljoner resor på jönköpingsbanan får försämrad turtäthet och kollektivtrafiken från Tabergsdalen söderut upphör helt.